19 nov. 2012

Funktionellt

Funktionellt träning hör ni säkert överallt idag. Vad är det?  För en del kan helt ologiska övningar var funktionellt tex som att stå på en pilatesboll med knäna eller göra en knäböj? Svårt ja, väldigt utmanande för bålen, funktionellt, när då?  När du ska lyfta upp nåt tungt, nej.När behöver jag göra en knäböj på en pilatesboll? Inget emot pilatesbollar, jag använder min jätteofta och den är toppen bland annat  för att försvåra en del övningar  och koppla på bålen mer men jag skulle aldrig gör en knäböj PÅ den, kör jag lår och rumpa väljer jag andra alternativ.

Den finns många olika svar på vad är funktionell träning.

Här åter igen är det individen, träning som underlättar vardagen och stärker svagheter för den individen. Funktionellt  är även träning vi är gjorda för, tänk er en bebis utveckling;rullar, drar sig, kryper, står, går, springer, hoppar, för mig är det funktionellt. Se på ditt barn hur funktionellt det rör sig, lyfter, bröstet främst med en stolt och bra hållning.

Finns mycket jag kan berätta inom det här området men här var lite tankar och så lite träningstips.

Här kommer 2 övningar jag gjorde i mitt senaste styrkepass, 2 övningar som är funktionellt för mig, lätt styrka och rörlighet/smidighet och koordination i ett. Jag gjorde dom slutet så jag var rejält uppvärmd i lederna.
Jag behöver öka rörlighet i axlar och skulderbald. Riktigt sköna övningar för stela axlar.Här får ävebn din kärna/bål jobba rejält. Jag använde min lättaste KB 8 kg här.
"Around the world"

"halo"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar