21 aug. 2012

Pulsträning

Matematik är inte min starka sida, men det är det jag hållt på med här på morgonen. Dels för en konditionstränande PT-kund och sen för mig. Inte avancerad matte, då jag räknat ut pulszoner.
Jag har nu provat ut min pulsklocka i mina träningsformer och jämför det med maxpulstestet jag gjorde i våras.

Men det stämmer inte tycker jag och det beror på att jag gjorde den på en cykel, maxpulsen brukar bli lägre då. Sen har man olika pulser i löpning (brukar  vara högst), cykel & rodd.

Så jag tror att jag har en högre maxpuls än 185 som jag fick upp den i våras (kanske inte på cykel, men i  löpning), och förutsättningar var usla då, hade tränat mycket innan, trött och sliten. Man bör inte ha tränat ett dygn innan och vara i bra fom för att göra ett sånt test.

Så det blir till att göra om och göra rätt, ska prova ut maxpulsen på både cykel och löpband för att se vart jag hamnar. Lite kräkträning kan jag roa med med i helgen.


Vad vela jag komma med det här inlägget egentligen?

  • Det är inte alltid rätt när man räknar ut det med formlerna 220-ålder eller 226-ålder (kvinnor) eller 210-halva åldern. men bättre än inget och på ett ungefär.
  • Det blir heller inte alltid rätt fast man gör ett maxpulstest. Kan vara svårt för alla att verkligen ta ut sig till sitt max, människan är lat av naturern. Oj oj oj, kan det sparas energi, så gör människan det.
  • Man ska inte som jag göra på cykel om det nu inte är cykel jag vill träna. Och det vill jag inte för det är det tråkigaste jag vet, och träning ska vara kul. Alltså behöver det vara relevant efter målsättningen.
  • Man ska ha det bästa förutsättningarna, inte övertränad, nytränad, vara utvilad och frisk.
  • Och en superviktig sak, en bra PT/coach som peppar dig till ditt max, svårt att göra det helt själv, du är ju trots allt en människa och som sagt det ligger i våran natur att spara på energin(fast vi i dagens samhälle har stora problem att göra oss av med den.)
  • Och jag tror heller inte att det absoluta maxpulsen går att mäta.
Är man vältränad, så sjunker pulsen efter ansträngning fortare än för den som är otränad. Så är ett sätt man kan mäta hur bra kondtion man har.

Jag ska jobba på en stund till, sen ska göra göra mig av med lite energi. Styrkepass och intervaller efter det står på mitt träningsschema idag. Älskar den är årstiden, så skönt att träna på hösten! Ha en toppendag!

Pulsfakta

Puls=hur många bpm /slag per minut ett hjärta slår.
Maxpuls= det högsta antal slag ditt hjärta kan slå. Individuellt och sjunker med åren.
Vilopuls =den puls brukar man ha när man vaknar eller när man har vilat under en längre tid. Vid långvarig konditionsträning sänks vilopulsen, och vid utebliven träning så ökar den
Arbetspuls=pulsspannet mellan vila och max.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar