30 aug. 2012

Mammaträning

På tisdag startar jag 4 :e terminen med BootCamp för mammor i Älvdalen och även med pendlande moramammor. Mammaträning är nåt jag intresserat mig för länge, gjorde till och med en arbete om det när jag gick min Hälsoutbildning på Scott 2007 om träning under och efter graviditet, märkte snabbt hur lite information det fanns och barnmorskorna jag intervjua visste inget.(Sedan ett år ingår det nu i barnmorskeutbildningen) Jag gick en extra utbildning hos Olga Rönnberg våren 2011 för att lära mig ännu mer om mammakroppen och att blir Mamma BootCampinstruktör, då det var där jag hitta mest information om mammaträning i det här landet.
 Då fanns det 2 såna klasser i landet nu är det nog runt ett 70-tal, underbart!
Jag har sen den utbildningen jag har jag tränat 67 mammor "live" & en del "online" och gjort massvis med anpassade träningspass för mammor.

Som sagt det var inte mycket information jag hitta om mammaträning, jag köpte dock en bok av Maria Wigbrant (bland annat safelärare)och Jonas Lissajanis (Pt-ansvarig på SATS och gift med Trend &Träning Anna). Maria träffa jag under PT-utbildningen då hon hade kursen om träning före och efter graviditet och för seniorer. Fick chansen att prata med Maria på rasten och hon var väldigt kunnig inom området och fick med lite extra kunskap från henne, tack!
Gravidträning, gravid med Lily i 7:e månaden.
 


Många mammor jag träffar idag känner av hetsen att komma i form och bli "smal" snabbt efter förlossningen.
Jag vill defintivt inte vara en bidragande faktor till det. Jag har en mammagrupp för att just mammorna ska känna sig bekväma och träna med andra som gått med om samma sak själv. Förlossning, ont i underlivet/ibland även ett "trasigt" sådant, rinnande bröst, onda bröst, stora, hängiga, bristningarna, lös hud, magen hänger , hormonomställningarna och allt annat som händer när man har en nytt litet liv att ta hand om och att lära känna. Lätt? Nej, och att kliva in på gymmet eller ett vanligt gruppträningspass är inget många mammor väljer pga av det.  Hos mig behöver dom inte känna att dom behöver "förklara"  för alla vet att man är mamma , en del nyblivna med äldre barn.

Hos mig får dom träna säkert med tanke på vad bäckenbotten och kroppen gått igenom, för att undvika framfall och urinläckage.Vi bygger upp kroppen igen och  jag ser även självkänslan växa hos det allt mer starkare mammorna. Sen att de flesta går ner i vikt och bli tightare igen är ett resultat av styrketräningen, mera muskler och ökad ämnesomsättning
De får tillbaka en stark kropp och blir gladare och orkar med livspusslet lättare och hindrar de att få förlossningsdepression.

I Älvdalen är det även  vanligt med pappor som jobbar borta på veckorna, och det här är den enda chansen för mammorna att komma iväg och träna.

Jag är laddad för en ny säsong och träffa både nya och mammor som varit med förr. Välkommen du med!

BootCamp träning för mammor våren 2012.


Ida

2 kommentarer:

  1. Det ska bli så roligt! :) Vi syns på Tisdag! =)
    /Lisso

    SvaraRadera
  2. Det ska bli kul att träffa er och träna er :) Då syns vi på tisdag, ladda med gröt och äggfrukost :)

    SvaraRadera