18 maj 2012

Boot Camp pass för mammor i Älvdalen

Knäböj. Lita på vännen och våga luta dig bak, blir mer en jägarvilaposition än vanlig knäböj.

Armhävning med klapp.

En ligger i rak planka, den andra hoppa över vaderna.

Axelpress (eller som man kallar den när man kör på gymmet, hantellyft åt sidan).

V+rak planka. En ligger som ett V den andra kryper under, ner som en rak planka och hoppa över.

Hopp på ett ben, tungt.

Armfäktning.

Lårscurls.(går att ta ett ben i taget också, kom ihåg spänn mage , pressa ner höften)

Flyes.


Hitta en träningskompis och kör igenom passet, går att göras vart som helst. Värm upp innan 5-10 min. Jag körde upplägget jobba 45 sek vila 15. Vila 1 minut mellan cirklar och vi gjorde dom 2 gg kan göras 3 i cirkel tar 15 min.
I alla övningar är det viktigt att hålla en stark mage. Kan man inte det i alla, sluta eller gå ner på knä i exempel plankan eller armhävningar. Sätt upp fötterna i flyes om du är svankig.


Finns mycket roliga parträningsövingar, vill ni ha det tuffare lägg till "skottkärran" och "finnen" tex. Eller inspireras av Ruffie som är en tuff form av parträning med inspiration från bland annat kampsport.


Jag bjuder gärna på mina pass (hinner sällan fota då jag har fullt fokus på deltagarna) gör sällan om samma pass igen, och hoppas att det ger inspiration till ett bättre leverne. Samma sak om vi snacka licenser igen och grejer, oj oj oj vilken bransch det är att sälja såna gruppträningpass, dyyyrt.
 Men sån PT & instruktör blir jag aldrig, vill man ha individanpassat då är det nåt annat och då just också för just den individens mål och förutsättningar. Jag skulle aldrig köpa ett gruppträningspass, olika namn på dom bara men kroppen funkar den samma och det är samma rörelser. Och många ute i gruppträningssalarna får svåra övningar och tekniken falera r och hamnar sen hos kanske hos nån av oss kroppsterapeuter. Satsa istället för en riktigt utbildning hur kroppen fungerar och hur man bygger program/upplägg så kan du som instruktör sätta ihop pass på ditt vis.


 Jag gick för över 1 ett år sen också Olga Rönnbergs utbildning till Mamma Boot Camp instruktör för att få mera kunskap om mammakroppen och inspiration till träning, inga färdiga pass och bra är väl det så man kan vara kreativ själv.


Mina pass ska vara funktionella, utvecklande, roliga  man ska känna att man klarar av dom på sin nivå och känna sig lyckad och stolt över sig själv när man går där ifrån. Mina BootCamp pass är för mammor, många frågar måste man vara mamma för att kommer. Ja på dessa pass måste man det, annars hade aldrig dom nyblivna mammorna kommit, och det är anpassat för vad deras kroppar gått igenom, det finns inget pass som funkar för alla isåfall är det inte alla som för ta med sig där känslan hem om att känna att dom lyckades när dom går hem och en del kan till och med skada sig.


Trevlig helg på er , och kör hårt!

ps. Tack till Tina som var med och fota de 10 tappra mammorna som kom igår på röd dag i regn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar