2 apr. 2012

Mammaträning

Något som jag jag har riktat in mig på är träning för mammor och kvinnor och kommer fortsätta med det. (ja jag kan även hjälp män, men jag riktar in mig på kvinnorna som har helt andra förutsättningar än män).
Jag har varit inne på det här med mammaträning och träning för gravida länge. Vi planera själv fler barn för 4 år sen och denna graviditet vela jag må bra, inte ha ont, vara stark och pigg och klara av förlossningen med kontroll.

Gjorde ett arbete om det när jag gick på Scott , det gjordes för över 4 år sen. Jag gjorde mycket research och det var svårt att hitta seriös och tillförlitlig fakta(tyvärr finns det mycket amatörer där ute), jag intervjua även barnmorskor och där var heller inte kunskapen stor med träning under och efter en graviditet, vadå träna? Man skulle i princip vara gravid, föda och amma.

För ett år sen blev jag mamma boot camp instruktör hos Olga Rönnberg och fick ännu mer kött på benen och kunskap om mammaträning och kommer nu till våren att hjälpa 20 st mammor live och även en del online som inte kan börja köra bootcamp-träning än då man måste ha genomgått en godkänd efterkontroll och bebisen bör inte vara yngre än 6-8 veckor.

Mammor och ickemammor kan inte träna på samma sätt, gör dom det kan dom få ännu mer problem, med rygg, hållning, urinläckage, framfall, låter inte speciellt kul va?
Hos mig får dom professionell hjälp med att komma i form igen. Man måste veta vilka muskler behöver lite extra hjälp efter en graviditet och hur man tränar dom utan att göra det värre? Hur påverkar hormonet relaxin (har massagekunder som kan ha problem 10 år efter sin sista graviditet)efter graviditet(tyvärr försvinner det inte direkt bebisen är ute)? Har dom fortfarande magmuskeldelning(diastacis recti) och hur bred (det tar vi reda på)? Hur ska man äta och gå ner i vikt när man ammar? osv....
Mammaträning är inte bara bra för kroppen, det får även igång kroppens egna lyckohormoner och förhindrar förlossningsdepression.


Det här hade jag kunna skriva en evighet om för  jag tycker det är viktigt och jag tycker det är viktigt att man som nybliven mamma tar hand om sig, och jag alla kan få en stark och platt mage igen, men man får jobba lite för det, kosmetiska "besvär" som lös hud och bristningar blir man inte av med men det gör heller inte ont.
3 veckor innan BootCamp för mammor Älvdalen drar igång!

Nu står det massera på schemat!
Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar