12 mars 2012

Nystart

Måndag morgon och nystart för många, "jag börjar på måndag!". Och fast jag kanske inte börjar om varje måndag med nya löften så gillar jag måndagar, ny vecka, ny energi och nya utmaningar.

Lite jobb vid skrivbordet sen blir det en liten joggtur. Jag tänkte gå 2 min, springa 4 min ca 6.5 km. Jag tänker inte prova att springa hela rundan på en gång, då det är asfalt och jag har inte sprungit på evigheter, enbart kortare trapp/ backintervaller. För 1 år sen så stuka jag foten nåt så fruktansvärt så jag kunde inte springa på hela förra året. Samma fot spökar lite än med en stel och ond tå som inte riktigt går att böja. Jag är även en "plattfot" och har pronerande fötter och är som gjord för att få höft och knäproblem. Nu har jag de bästa förutsättningar jag kan i mitt skick för att ut och springa, tränar regelbunden styrketräning, intervallträning och även lågintensivt och borde klara av påfrestningarna. Och känner inte av några problem.

VC här i i Älvdalen som lyssnar med röven tydligen har skickat en remiss till ortopeden och vill ge mig inlägg trots jag klart och tydligt har sagt NEJ. Jag har inga problem, varför skicka iväg mot min vilja. Jag tänker inte göra det. Och av min egen erfarenhet av stödjande skor och inlägg så vill jag absolut inte ha det. När jag är ute och går med skor som är stödjande har jag väldigt lätt att stuka foten, men med barfota skor som nike free känner jag inte av det, förmodligen pga av jag får att använda alla musker i fötterna och inte får en massa stöd. Man kan jämföra med att använda maskiner och fria vikter tycker jag, och vad tränar jag? Fria vikter.

Denna blogg är en hälsoblogg och du som läser är förmodligen mån om din hälsa. All träning jag skriver om är inte för att ge någon såligt samvete eller ångest. Detta är mitt stora intresse och även det jag jobbar med och jag hoppas att jag istället kan ge dig inspiration och lusten till motivation att göra det passet som du vill genomföra.

Är du nybörjare och vill börja springa, börja med raska promenader och styrketräning för ben och bål innan du börjar springa. Du kan även göra promenader i intervallform. Sen kan du börja gå 5 min spring 1, för att sen glesa ut det med gå 4 spring 2. Styrketräningen skulle de som börjar springa nu har börjat med för flera månader sen, istället kommer de få höft och knäproblem för att att kroppen inte klarar av påfrestningarna. För varje steg är det din vikt *7.

Här blir det att jobba på , lite mellis och sen en tur innan lunch! Ha en fin dag! Vad tränar du idag?

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet om vårdcentralen!!!

    SvaraRadera
  2. Ja när man behöver hjälp då får man inte det, när man säger nej flera ggr skicka dom iväg en fast man inte behöver det. Liv var dit en gång med öroninflammtion fick hem en remiss till röntgen?!! ja det är bara ett exempel av allt.

    SvaraRadera
  3. Helt sjukt, har också varit med om en massa olika ideer.

    En läkare skickade hem mig när Viktoria var jätte dålig, på kvällen fick vi åka akut till Falun och ligga inlagda
    där i 3-dagar med andningshjälp.

    En annan läkare frågade om jag visste hur apparaten som man lyssnar på barnets hjärtljud fungerade, tänkte för mig själv att man kanske kunde få en anställning där.

    SvaraRadera