8 mars 2012

Kilon och kilon!

Många hakar oftast upp sig å vikten, kilona. Men vad kroppen består av det viktiga, Och sluta direkt upp att följa BMImallar.
Här ser ni ett bra exempel hur tokigt det kan vara, Samma längd, samma vikt men en har hög fettprocent och en mera muskler. Och fett tar upp 3 gånger plats än samma vikt muskler. Många vältränade lider av övervikt enligt BMI_mallen.-
Det som är farligt är att att ha mycket kroppsfett och det är inte bara överviktiga människor har utan även smala(skinny fat). Hör alldeles för ofta, men varför behöver den/hon träna som är smal?? Tjejer till andra tjejer såklart.Jag svarar som att vem vill inte må bra? Många tränar enbart för att bli smala, tur att dom får så mycket annat på köpet då.
 Alla må bra av rörelse i alla storlekar och åldrar. Och bara för att man är "smal" så betyder det inte att man kan bara äta skräp och inte röra sig, kroppen ser inte så sund ut inuti och säkert en del farligt fett runt organen.

Gå man från att vara otränad och väldigt överviktigt, visst då ska det minska på vågen om man börjar träna och äta bra. Men är man normalviktigt, mät dig då istället och ta kort för att se hur kroppen "möbleras" om.

3 kommentarer:

  1. Bra sagt Carola! Behövs sägas om o om igen.....

    SvaraRadera
  2. Tack Marie! ja verklige... en annan sak som ofta sägs av mammor är: "-ja men jag har ju gått ner alla mina kilon efter graviditeten äntligen, men klädena passar ändå inte". Så fortfarande inte nöjda ändå, trots att vågen står på exakt vad dom sträva efter....

    SvaraRadera