6 feb. 2012

Rumpa!

Bilden ovan ser ni våran största muskel på kroppen "gluteus maximus", det är inte bara  den största muskeln det är också en utav våra viktigaste stabilisatorer som hjälper oss hålla en bra hållning tillsammans med bålmuskulatruen. En muskel som brukar "försvinna" efter en gravititet pga av en svankande hållning.

Hur träna den?

 Gå i uppförsbackar, trapptränin (ta vartannat steg), höga step-up, ta en stol inte en liten stepbräda, utallsteg (framåt, bakåt, med rotation) och knäböj i alla dess former ,jag gör alltid så djupt jag kan, har man inga problem med knäna så strunta i den vanliga rekommendationen 90 grader i knäleden (det är det minsta man bör kommer ner i), kroppen är gjord för det men allt är väldigt anpassat till de där sakerna man sitter på hela dagarn, hmm konstigt tycker jag.  Lite mer svårare (abslut inte för nyblivna mammor) boxjumps och grodhopp, enbensknäböj och lassa på lite vikter vid utfall, knäböj och marklyft.
Bara att börja forma rumpan. Dessa övningar tar föst i ett träningsprogra, störst muskler först och även de jobbigaste övningarn. Ta konditionsträning efteråt då du redan bränt dina  kolhydrater under styrkan och då går över till att  förbränna fett eller ta det en separat dag.


Gissa vilken av redskapen nedan som aktiverar rumpan mest?

Crosstrainer 33%

Cykel 6 %


Sen behöver man såklart träna hela kroppen och vårat <3 också,men varför jag tar upp det här att det kommer kunder till mig som har problem med rygg och sitter bara på sin motionscykel, det här är orsaken rumpa och överkropp aktiveras inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar