9 aug. 2011

Kettlebells

                                      
Kettlebells är inget nytt redskap inom träning, den har funnits i 300 år och är ursprungligen från Ryssland, där den har den använtsi århundranden av militär och polis. Används både som träning och tävling.

Idag är det ett väldigt populärt träningsredskap, såväl som hos småbarnsmammor som mig, till hollywoodkändisar och muskelbyggare. Jag har tränat med dom sen förra året. Jag börja med 8 kg och gick ganska snabbt över 12 kg och ska nu köpa mig en 16 kg. Rekommendatioen till kvinnor är att börja med med 8 kg ch til män ca 16 kg. Man tränar både kondition & styrka med kettlebells. Det är intensivt och tufft, 15-20 min räcker. Träna barfota eller med platta skor. Jag kör alltid barfota, det försöker jag gör även annars, man får en helt annan balans och kontakt. Det kan var bra att skaffa sog nåt skydd till handlederna, jag har svettband, man kan till och med ta dubbla svettband.

Lauren Brooks-kbqueen på youtube

Men hur tränar man då? Det finns såklart en mängd olika övningar både rena kettlebellövningar (swings, cleans, snatch) och så kan du ju göra en mängd vanliga fitnessövningar Men den första du ska lära dig och och den mest effektiva övningen är Kettlebellswingen (här det mycket funktionell tränig här handlar det inte om att isolera muskel för muskel, här bålen jobba konstant) Här är en bra video:

 Tekniken är viktigt och det finns bra videos på Youtube och det finns en massa skit också, här är 2 stycken ni kan söka på. Olga har även satt ihop en speciellt mammapass med kettlebells på hennes hemsida http://www.mammafitness.se/.
Olga Rönnberg (min PT)- mammafitness på Youtube

Mina Mamma Boot Camp mammor kommer att få prova detta i slutet av terminen,
 de ska också på prova TRX.

Jag tar även hem dessa effektiva klot. En beställning går iväg nu i veckan. Dom kostar:
8 kg - 330:-
12 kg 480:-
16:-640:-
Finns ända upp till 50 kg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar